شستن موکت احتمالا کاری آشنا برای همه خانواده ها مخصوصا خانم های خانه دار است. این کار برای حفظ تمیزی و نظافت باید هر سال و یا هر یک سال و نیم انجام شود. چرا که موکت ها به دلیل جنسشان و جذب آلودگی و گرد و خاک، حتما باید در زمان مناسب شسته شوند. به دلیل تماس بدن با موکت ها این آلودگی و گرد و خاک می تواند به سرعت به پوست و بدن ما منتقل شود و علاوه بر ایجاد حاسسیت های پوستی، می تواند به راحتی بیماری را به بدن انسان منتقل کند. همچنین ظاهر زیبای موکت و فرش در دکوراسیون و منزل بسیار اثرگذار و مهم هستند. به همین دلیل قصد داریم تا روش های کاربردی و مناسب برای این کار را برایتان شرح دهیم. تا بتوانید به خوبی موکت های خود را شستشو کنید.

نکات مهم برای شستن موکت
نکات مهم هنگام شستن موکت
همیشه پیش از شستشو باید موکت را جارو بزنید. تا گرد و خاک و اشغال اضافی از روی آن برداشته شوند. چرا که در غیر این صورت هنگام شستشو اشغال و گرد و خاک ممکن است درون موکت باقی بماند. همچنین در صورت وجود لکه بر روی موکت حتما پیش از شستشو باید آن را از بین ببریم. برای رفع لکه از روی موکت روش های مختلفی وجود دارد. اماباید به نوع لکه و میزان ماندگاری آن توجه کنید. پس از آن متناسب با نوع موکت و ساختار آن باید شوینده مناسب را انتخاب کنید. دقت کنید برای شستشوی موکت خود بهتر ات از شیر دوشی استفاده کنید. همچنین بهتر است از آب ولرم برای این کار استفاده کنید. چرا که آب داغ باعث تغییر در حالت اولیه موکت می شود. آب را بر روی موکت اسپری کنید و آن را به طرف خواب الیاف موکت بشویید.

نحوه شستن موکت در خانه
برای شستن موکت خود به ابعاد آن نیز توجه کنید. عموما به دلیل شرایط آپارتمانی شستشوی موکت های بیشتر از 6 متر کار سختی است. هم به دلیل مصرف آب و هم کمبود فضا برای شستشو. همچنین نکته مهم دیگر برای این کار میزان مصرف آب است. که حتما از شیرهای دوشی و یا سطل آب برای مصرف بهینه آب استفاده کنید. تا باعث مصرف بی رویه و هدر رفتن این مایه حیات نشوید.

شاید یکی از مشکلاتی که افراد حین شستشو با آن سر و کار دارند آسیب به ساختار و بافت موکت و همچنین تغییر رنگ آن و کاهش کیفیت پس از شستشو است. به همین دلیل استفاده از روش صحیح البته شوینده مناسب با نوع موکت بسیار مهم است. برای پیشگیری از تغییر رنگ می توانید شوینده مورد نظر را بر روی قسمتی از یک پارچه تمیز بریزید. سپس آن را بر روی قسمتی از موکت بکشید تا ببینید پس از این کار موکت دچار تغییر رنگ می شود یا نه. پس از شستشو نیز بهتر است موکت را بر روی یک سطح شیبدار قرار دهید تا آب آن کشیده شود.

شوینده مناسب موکت را انتخاب کنید
روش مناسب شستن موکت
شستشوی موکت ها با شیونده های PH خنثی توصیه می شود. چرا که این شوینده احتمال ایجاد آسیب به موکت را به حداقل می رسانند. از همین رو می توان از صابون، مایع ظرفشویی و یا پودرهای دستی نیز اشاره کنیم. دقت کنید حتما حین شستشو از دستکش استفاده کنید، تا به پوست دست شما آسیبی وارد نشود. پس از شستشو نیز موکت را به حالت لوله در آورید و آن را در گوشه ای قرار داده تا آب آن گرفته شود. پس از مدتی ۀن را در هوای آزاد و یک سطح شیبدار پهن کنید تا کاملا خشک شود.

یکی از مراحل مهم پس از شستن موکت ، خشک شدن کامل آن است. چرا که در صورت خشک نشدن آن و پهن کردن در منزل می تواند بوی رطوبت و نامطبوعی را در فضا پخش کند. همچنین این محسط مرطوب به راحتی می تواند موجب رشد قاچ و باکتری در موکت شما شود. و این عامل را می تواند به راحتی به پوست و بدن شما نیز منتقل کند. برای بهتر خشک شدن موکت را در هوای آزاد قرار داده و از تابش مستقیم نور خورشید به آن جلوگیری کنید. چرا که می تواند باعث پوسیده بافت و آسیب به ساختار موکت شود.همچنین از وسایل گرمایشی نیز برای تسریع در روند خشک کردن استفاده نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *